چرا چربی قهوه ای برای سلامتی افراد مفید است؟

21 اوت 2019 - دانشمندان کشف کرده اند که چگونه چربی قهوه ای، یا بافت چربی قهوه ای، ممکن است به محافظت در برابر چاقی و دیابت کمک کند. مطالعه آنها به دانش ما در مورد نقش چربی قهوه ای در سلامت انسان افزود و ممکن است به تولید داروهای جدیدی برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 منجر شود. این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه Rutgers و گروهی از دانشمندان دیگر انجام گردید، در مجله Nature منتشر شد.

چربی قهوه ای یک عضو گرما زا در بدن محسوب می شود. معمولا افراد چند گرم از این نوع چربی را در مناطقی از جمله گردن، استخوانهای ترقوه، کلیه ها و نخاع خود دارند. در دمای پایین، چربی قهوه ای فعال شده و برای تولید گرما از قند و چربی موجود در جریان خون استفاده می کند.

این مطالعه نشان داد که چربی قهوه ای همچنین می تواند به بدن کمک کند تا اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه دار (BCAA) را از خون فیلتر و از بدن حذف کند.BCAA (لوسین ، ایزولوسین و والین) در غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ و شیر یافت می شوند، اما همچنین در مکمل هایی که توسط برخی ورزشکاران برای تقویت و ساخت توده عضلانی مصرف می شود، وجود دارند.

این اسیدهای آمینه در غلظت های طبیعی در خون، برای سلامتی ضروری هستند. اما افزایش بیش از حد غلظت آنها با دیابت و چاقی مرتبط است. محققان دریافتند که در افرادی که چربی قهوه ای کمی دارند و یا اصلا ندارند، توانایی پاک کردنBCAA ها از خون کاهش می یابد، و این ممکن است منجر به ایجاد چاقی و دیابت شود.

در این مطالعه همچنین رمز و راز 20 ساله ای که در مورد چربی قهوه ای وجود داشت، حل شد: " این که چگونه BCAAها، وارد میتوکندریها می شوند و انرژی و گرما را در سلول ها ایجاد می کنند؟" دانشمندان کشف کردند که پروتئینی به نامSLC25A44 ، سرعت پاک شدن این اسیدهای آمینه را از خون توسط بافت چربی قهوه ای و استفاده از آنها برای تولید انرژی و گرما را کنترل می کند.

دکتر Labros S. Sidossis، استاد دانشکده پزشکی روتگرز در علوم زیست پزشکی و بهداشت گفت: مطالعه ی ما این پارادوكس را توضیح می دهد كه مکمل هایBCAA ، به طور بالقوه می توانند برای افراد دارای چربی قهوه ای فعال، مانند افراد سالم مفید، اما برای سایر افراد از جمله افراد مسن، چاق و افراد مبتلا به دیابت مضر باشند.

محققان در پژوهش بعدی باید مشخص کنند که آیا جذب BCAA توسط چربی قهوه ای می تواند توسط عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض دمای پایین (65 درجه فارنهایت) یا مصرف غذاهای تند و یا توسط داروها، کنترل شود؟

دکتر Sidossis گفت: بر اساس این اطلاعات ما می توانیم سطح قند خون را که به دیابت و چاقی مرتبط است، بهبود بخشیم.

منبع:

Nature, 2019 DOI: 10.1038/s41586-019-1503-x

www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190821135238.htm